Niqabis Di Aeon




Seorang wanita berpurdah menangis di suatu tempat duduk di Jusco Melaka, bersebelahan AEON.


Purdah hitamnya itu dibasahi dengan air mata, tangan digenggam erat, menandakan dia sedang cuba untuk tabahkan hati.

Datang seorang lagi wanita berpurdah:

"Salamun alaikum ukhti. Kenapa nangis ni sayang?"

Nur : "Wa alaikumussalam kak.."

Hanya itu yang dilafazkan, air mata segera dikesat. Wanita tidak menangis depan orang lain...selagi termampu untuk menahan air mata, mereka cuba. Itulah wanita.

"Sayang, jangan menangis. Cuba beritahu akak kenapa ni? Mana tahu kan, akak leh bantu ke."

Nur : "Saya...saya x tahu nak beritahu akak macam mana. Saya cuba istiqomah untuk berpurdah kak. Tapi...banyak sangat cemuhan. Baru tadi, seorang laki cakap 'ini dah mcm pencuri dah ni' pada saya. Kecilnya hati saya."

Akak tersebut terdiam, cuba menyusun ayat untuk memujuk hati Nur.

Aisyah : "Mcm ni, adik boleh panggil akak Aisyah ye. Nama adik siapa?"

Nur : "Nur kak. Nur Solehah Binti Jamal."

Aisyah : "Allahu, adik. Nama adik seindah akhlaknya. Memang kita sukar untuk istiqomah dik. Izinkan akak luang masa untuk cerita pengalaman akak belajar di luar negar dik ye?"

Nur : "Boleh kak, Nur sudi dengar."

Aisyah:

Akak mula-mula bukanlah baik sangat, akak dulu lebih sosial, suka bergaul dengan lelaki. Bukan akak nak buka aib akak, adikku sayang, tapi akak nak bagi pengajaran. Di luar negara sana, akak dapat tawaran belajar Hadith, akak pun x tahu, tapi rezeki dapat pengajian tersebut. Akak lihat, kebanyakkan muslimah di sana berpurdah, dan akak cuba follow step diorang. Hari pertama akak pakai, akak berjalan di bandar.

Time berjalan-jalan, seorang lelaki lempar buku pada akak.

"Throw away that mask!"

Tersentap akak, 'mask'? Ini purdah. Akak berjalan lagi, dan semua pandang akak. Tapi dalam hati, akak rasa gembira. 

"Duhai Allah, saksikanlah mujahadahku ini Allah."

Akak tabahkan diri juga, dan Allah bantu akak. Lelaki yang lempar akak buku tu, mendapat hidayah juga tidak lama lepas tu dalam beberapa hari. Alhamdulillah. Dia telah masuk dalam Islam, dan berkahwin dengan wanita yang berpurdah juga.

Nur : "Peritnya kak...tapi Allah bantu akak. Allah....."

Aisyah : "Maka, adik jangan give up sayang. Buatlah kerana Allah, Allah akan bantu kita. Janji kita istiqomah. Nak masuk syurga tu, berbagai rintangan kita kena hadapi. Biar kita susah sekarang sayang, kat syurga kita boleh gembira."

Nur mengesat air matanya, bertekad dengan sepenuh jiwa.

"Allah, aku lakukan ini untuk-Mu wahai Kekasihku..."

Sejak hari itu, Nur dapat belajar serba sedikit ilmu daripada Kak Aisyah, alangkah gembiranya ada sahabat yang sudi membantuku. Purdah sentiasa dipakai, menandakan kasihnya kepada Allah azza wa jalla.

Cerita asal oleh Mohamad Zafranudin

Mohd Zafranudin

Penulis blog biasa AkuCintakanIslam.blogspot.com serta CodeNRecipe.wordpress.com, sedang menyambung pelajaran dalam Bsc(Hons) Computing Science. Gemar menulis code(programming) dan projek elektronik.

Semoga Allah memberkati kita semua, inshaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan